Kahvi suojaa muistia
Suomalaistutkimuksen mukaan dementiariski näyttäisi olevan pienin henkilöillä, jotka ovat nauttineet keski-ikäisinä kahvia 3-5 kupillista päivittäin.
Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa seurattiin 2000 koehenkilöä 21 vuoden ajan. Koehenkilöt olivat tutkimuksen alussa 50-vuotiaita. Kohtuullisesti eli 3-5 kupillista kahvia nauttineiden koehenkilöiden riski sairastua dementiaan oli jopa 65 prosenttia pienempi. Myös riski sairastua Alzheimerin tautiin oli 64 prosenttia pienempi kuin alle kaksi kahvikupillista vuorokaudessa nauttineilla. Yksi kupillinen vastaa 1,25 desilitraa.
Kahvin mahdollisesti dementialta suojaava mekanismi on vielä epäselvä. Yksi mahdollinen tekijä on kahvin sisältämä kofeiini, joka saattaa suojata aivoja beta-amyloidin aiheuttamilta kognitiivisilta vajeilta. Toisaalta myös kahvin antioksidantteina toimivilla klorogeenihapoilla ja jopa kahvin magnesiumilla saattaa olla merkitystä.
Siitä tutkijat ovat kuitenkin yhtä mieltä, että kahvi vaikuttaa suotuisasti iäkkäiden fyysiseen, psyykkiseen ja kognitiiviseen terveyteen, kun kahvinjuonti on osa monipuolista ruokavaliota koko aikuisiän.
Päiväkahvit on myös seurustelumuoto, joka vaikuttaa sekin elämänlaatuun positiivisesti.
Lähde Ruokatieto
Kuva Martijn Nijenhuis
EVITAN huipputarjous!
Tilaa Evitan 6 numeroa hintaan 29,90! Saat tilaajalahjaksi Swarovskin kristallilla koristellun Traveller Elite 1200 -matkahiustenkuivaajan (arvo 39,90).
Särkynyt sydän
Vaikka tuntuisi, ettet enää koskaan nouse eron jälkeisestä synkkyydestä, kokeile näitä keinoja.
9 tapaa maksimoida joulustressi
Tunnistatko itsessäsi joulustressaajan?
Mielenrauhamittari
Millä tuulella käyt tänään? Mikä fiilis?





